Ένα παράδειγμα εκπαίδευσης από απόσταση σε ολιγοθέσια σχολεία της νησιωτικής περιοχής του Αιγαίου

Μια ιδιομορφία της ελληνικής εκπαιδευτικής πραγματικότητας, που αναφέρουν σε μελέτη τους οι Γ. Γουμενάκης, Δ. Κόμης,  Π. Μιχαηλίδης (1997, αναφορά στο Νάσαινας, 2010, σ. 32) είναι η ύπαρξη ενός σημαντικού αριθμού σχολείων τα οποία λειτουργούν κάτω από αντίξοες συνθήκες. Υπάρχουν μονοθέσια σχολεία, σχολεία σε δύσβατες ή δυσπρόσιτες ορεινές και νησιωτικές περιοχές, στις οποίες συχνά η δυνατότητα επικοινωνίας των δασκάλων αλλά και των μαθητών με τον υπόλοιπο κόσμο είναι περιορισμένη. Οι Γουμενάκης, Κόμης και Μιχαηλίδης προτείνουν την ανάπτυξη ενός συστήματος για την παροχή ηλεκτρονικής επιμόρφωσης στους δασκάλους που δουλεύουν κάτω από αντίξοες συνθήκες.
            Το Πανεπιστήμιο Αιγαίου ανταποκρινόμενο στις ανάγκες των ολιγοθέσιων σχολείων της περιφέρειάς του, συμμετείχε ως συντονιστής σε προγράμματα εγκατάστασης υπολογιστών στα σχολεία αυτά και ανάπτυξης διαφόρων επιμορφωτικών προγραμμάτων για τους εκπαιδευτικούς που υπηρετούσαν σε αυτά.
            Συγκεκριμένα όπως αναφέρονται στο (Τσολακίδης, 2007, σσ. 328-329) τα προγράμματα που πραγματοποιήθηκαν ήταν τα εξής:
·         Πρόγραμμα SXEDIA (www.rhodes.aegean.gr/sxedia): Στα πλαίσια αυτού του προγράμματος εγκαταστάθηκαν 86 υπολογιστές σε 46 ολιγοθέσια σχολεία 32 μικρών ελληνικών νησιών. Μέσα στα παραδοτέα προϊόντα του προγράμματος αυτού ήταν να αναπτύξει και να στηρίξει έναν δικτυακό τόπο, ο οποίος παρείχε στους δασκάλους άφθονο εκπαιδευτικό υλικό.
·         Πρόγραμμα ΜΟΥΣΑ (www.ellinogermaniki.gr/ep/muse): Το πρόγραμμα είχε στόχο να αναπτύξει ένα επιμορφωτικό πρόγραμμα υπηρεσιών, με σκοπό να ικανοποιήσει τις ανάγκες των δασκάλων στα ολιγοθέσια σχολεία προκειμένου να βελτιωθεί η απόδοσή τους στο συγκεκριμένο περιβάλλον.
·         Πρόγραμμα ΔΙΑΣ (www.ellinogermaniki.gr/ep/dias): Στόχος του προγράμματος ήταν να καταρτίσει τους εκπαιδευτικούς ώστε να εκμεταλλευτούν τα προηγμένα δίκτυα επικοινωνίας υπέρ των ολιγοθέσιων σχολείων.
·         Πρόγραμμα NEMED. Ένας από τους σημαντικότερους στόχους του προγράμματος ήταν η καταγραφή και η σύγκριση των υπαρχουσών πολιτικών σχετικά με τα ολιγοθέσια σχολεία μέσω της Ευρώπης και η ανάπτυξη μιας σειράς προτάσεων για τις νέες πολιτικές.

·         Πρόγραμμα ΤΑ ΦΤΕΡΑ ΤΗΣ ΓΝΩΣΗΣ (www.ruralwings-project.net). Σκοπός του προγράμματος ήταν να εκπαιδεύσει τους κατοίκους των αγροτικών περιοχών στα επαγγελματικά τους ενδιαφέροντα χρησιμοποιώντας τις ευρυζωνικές δορυφορικές συνδέσεις και να παροτρύνει τους εκπαιδευόμενους να εφεύρουν τις δικές τους λύσεις για ανάπτυξη.